Nieuws · 10 september 2021

VolkerWessels vaart wel bij goed recruitment en eigen vakschool

„Ben jij bereid je handen uit de mouwen te steken en jezelf te ontplooien, dan leiden wij jou naar een baan met vrijheid, verantwoordelijkheid en baangarantie. Het liefst tot aan je pensioen.” Harry Borgman, coördinator leerlingbegeleiding van de VolkerWessels Vakschool vertelt over de eindeloze mogelijkheden die de Vakschool en het concern VolkerWessels bieden.

volkerwessels vakschool.jpg
v.l.n.r.) Erwin Koops, Erik Drost en Harry Borgman

Harry maakt een rondje op het praktijkterrein van de Vakschool met Erwin Koops, directeur Workforce, die een deel van de werving en selectie regelt binnen het concern en met Erik Drost, bedrijfsleider Visser & Smit Hanab Distributie regio Noord Oost, onderdeel van VolkerWessels.

Binden, boeien en behouden

De VolkerWessels Vakschool is sinds 2020 fysiek gevestigd op bedrijventerrein De Vierslagen in Schoonebeek. „De leerlingen werken hier aan levensechte water- en gasleidingen, elektriciteit, glasvezel, spoorrails en openbare verlichting en laadpalen.” Erik vertelt dat het idee van een eigen vakschool al kletsend met Wijnald Visser aan de keukentafel is ontstaan. „Dit was ten tijde van schaarste op de arbeidsmarkt. Wijnald is als bedrijfsleider nog altijd aan boord. Mensen intern opleiden en verder ontwikkelen om ze binnen het bedrijf te houden. Binden, boeien en behouden. Elkaar leren en stimuleren als een goed team. En dan praat ik niet over amateurvoetbal maar de Champions League.”

Energiestromen boven en onder de grond

VolkerWessels is toonaangevend als het gaat om telecom en energiestromen zowel boven als onder de grond en levert een bijdrage aan een duurzame leefomgeving. Ze zijn actief in de bouw, vastgoedontwikkeling, infrastructuur telecom en energie infrastructuur. Er is grote vraag naar comfortabele, duurzame en betaalbare woningen. VolkerWessels heeft hierop het antwoord: ‘MorgenWonen’. De productie van duurzame woningen van hoge kwaliteit, onderhoudsarm en ‘nul-op-de-Meter’. Erik: „In één dag wordt een huis geassembleerd en van installaties voorzien. Deze zijn te vinden door heel Nederland, ook in de wijk Delftlanden in Emmen.”

De kracht van eigen werving en selectie

„Door de energietransitie zijn wij een continue stroom aan mensen nodig. Er is veel werk in elektrotechniek en telecom, zonneparken, windmolenparken, elektrificatie van het autoverkeer.” Erwin Koops vertelt dat Workforce een deel van de werving en selectie van personeel puur voor VolkerWessels doet. „Daar zit de kracht. Afgelopen jaren zijn meer dan 100 medewerkers via Workforce ingestroomd bij VolkerWessels en hebben een vaste baan met goede doorgroeimogelijkheden gekregen. „Door korte doorlooptijden in het sollicitatieproces vindt instroming snel en op elk moment plaats. We starten met een uitzendcontract van 3 maanden. Eerst gaan flink de handen uit de mouwen. Als dat goed gaat, start de medewerker een traject van leren en werken. De persoonlijke benadering, de extra begeleiding en nauw contact met de leermeesters zorgen ervoor dat we iedereen een echte kans geven zich te ontwikkelen.” Erik Drost beaamt: „Het is mogelijk je mbo-diploma te behalen in aanzienlijk kortere tijd dan bij regulier beroepsonderwijs. Na de opleiding kom je in dienst van VolkerWessels. We praten hier niet alleen over jonge jongens. Ook de bakker en de slager zijn welkom als zij een carrièreswitch willen maken.”

Trots op hoog scoringspercentage

Erik vervolgt: „Wij zijn de laatste die medewerkers tegenhouden in hun ontwikkeling, als je wilt heb je baangarantie. Van alle gestarte leerlingen is het scoringspercentage 95%, als het niet hoger is. Daar zijn we trots op. De leerlingen zijn 4 dagen lekker in de praktijk aan het werk en één dag op de vakschool. Tijdens de opleiding is er veel contact tussen Workforce en de werkmaatschappijen van VolkerWessels met zowel Harry als Wijnald om leerlingen goed te begeleiden. Harry: „Ik volg ze hier en op de werklocatie en doe voortgangsgespreken. Als ze gaandeweg de opleiding ervaren dat hun tak van sport op ander vlak ligt zijn er binnen het concern tal van mogelijkheden.”

Van offshore naar coördinator vakschool

Harry Borgman is een mooi voorbeeld hoe Workforce en VolkerWessels streven naar behoud en ontwikkeling van medewerkers. Harry is binnengekomen bij VolkerWessels als offshore monteur, gaf les, deed voor Workforce begeleiding van nieuwe mensen en is doorgegroeid tot coördinator leerlingbegeleiding.

Wil jij ook meebouwen aan het nieuwe Nederland en ga jij, net als Harry, de uitdaging aan? Stuur je gegevens naar werkenenleren@workforcebv.com. Wij nemen contact met je op. Of bel ons recruitmentteam 06-15270350 voor meer informatie over werken en leren bij VolkerWessels.

Dit is een artikel uit een partnerbijlage van de noordelijke regio: link naar artikel