Nieuws · 27 augustus 2020

VolkerWessels Vakschool in Schoonebeek

Het was even zoeken, maar op de bouwplaats, te midden van twee grote keten, staat hij met een grote glimlach: Hans Boers. Begin dit jaar is hij in dienst gekomen bij VolkerWessels met de opdracht een opleidingscentrum op te richten in Schoonebeek. “Eind oktober moet alles klaar zijn,” vertelt Hans. “Dus er moet nog wel het één en ander gebeuren. De lessen zijn trouwens al wel deels gestart.”

VolkerWessels heeft 120 dochterondernemingen en 17.000 medewerkers. Hiermee behoort het bedrijf tot de grotere bedrijven van Nederland. “Veel mensen denken dat VolkerWessels alleen een bouwconcern is, maar het is zoveel meer dan dat,” aldus Hans. “Naast de bouw zijn we ook bezig met telecom, wegenbouw en installatietechniek. En nu gaan we dus ook een eigen bedrijfsschool beginnen.”

In navolging van dochteronderneming Visser & Smit Hanab in Hoogeveen, die ook een succesvol opleidingscentrum heeft, richt VolkerWessels deze nu op in de breedte. Hans: “We doen dit volgens dezelfde formule, maar naast elektrotechniek wordt er straks ook les gegeven op het gebied van gas, water, warmte, spoor, telefonie en verkeersinstallaties.”

Praktijk leidend

De opleidingen zijn bedoeld voor het scholen van huidige medewerkers, maar ook voor het opleiden van nieuwe medewerkers. Binnen de opleiding is de praktijk leidend. “De jongens – en hopelijk in de toekomst ook meiden – zijn vier dagen in de week bij ons aan het werk en gaan 1 dag naar school,” licht Hans toe. “Ze worden volledig betaald en na afloop van de opleiding ontvangen ze een geheel erkend mbo-diploma en hebben ze gegarandeerd een baan. Het fijne hiervan is dat ze het in de tijd van de baas kunnen doen en dat ze niet na hun werk nog een opleiding hoeven te volgen. Dat is voor veel jongens teveel gevraagd. Daarnaast kunnen ze meteen in de praktijk toepassen wat ze hebben geleerd.”

Samenwerking met onderwijs

De lessen worden gegeven door ervaren vakmensen, onder meer van het Drenthe College. Boers is heel blij met de samenwerking met het onderwijs. “De leerlingen krijgen straks les van praktijkmensen, dus ze weten waar ze het over hebben en kunnen dit ook goed overbrengen,” legt Hans uit. “De leerlingen krijgen ook een juist beeld van waar ze in de toekomst aan het werk zullen gaan. Daarnaast is het natuurlijk ook in het belang van het onderwijs; de samenwerking met zo’n groot bedrijf levert ze uiteindelijk ook meer leerlingen op. Het is echt een win-win situatie. Iedereen heeft belang bij goed geschoolde mensen, hier wordt flink in geïnvesteerd.”

Sociaal aspect

Het verschil tussen een reguliere school en het opleidingscentrum van VolkerWessels is dat leerlingen pas worden aangenomen als ze ook worden aangenomen bij het bedrijf. Hans: “Behalve aan kennis en vaardigheden wordt er ook aandacht besteed aan hoe ze zich presenteren bij klanten”, vertelt Hans. “Dit is natuurlijk ook een belangrijk aspect. Wat daarnaast belangrijk is, is dat de jongens gemotiveerd zijn om er iets van te maken, vooropleiding vinden we dan ook minder belangrijk. Het biedt daarmee ook kansen aan jongeren die eerder verkeerde keuzes hebben gemaakt. Het heeft dus ook een sociaal aspect.”

Vestigingslocatie

Er is bewust gekozen voor Schoonebeek als vestigingslocatie van het opleidingscentrum. Zuidoost Drenthe is een regio waar veel mensen in de bouw willen werken. “Er is hier natuurlijk ook veel ruimte en het biedt weer kansen voor de werkgelegenheid in de regio en dat is ook niet onbelangrijk!” voegt Hans toe. “Momenteel richten we ons met name op mbo niveau 2/3 leerlingen. Maar in de toekomst gaan we ons ook richten op een hoger niveau. Er is namelijk erg veel behoefte aan werkvoorbereiders en projectleiders. Het mooie van een opleidingscentrum dat gekoppeld is aan zo’n groot bedrijf is dat het veel doorgroeimogelijkheden biedt. Zo proberen we de jongeren binnenboord te krijgen én te houden.”

Uniek

Op de vraag wat een eigen opleidingscentrum nu zo uniek maakt, antwoordt Hans: “Er zijn heel veel bedrijven met een eigen opleidingscentrum, maar wat ons opleidingscentrum onderscheidt, is de grootte van de school. Het streven is dat we er over 2 à 3 jaar jaarlijks honderden mensen opleiden uit het hele land. Dat kun je je nu nog niet voorstellen, maar kom over een tijdje gewoon nog eens langs, dan kun je zien hoe het er dan uit ziet!”